Spider-Man: Miles Morales anmeldelse: 'En flott, men kort demonstrasjon av hva PS5 kan gjøre'

• + Karismatisk leder
  • + Tilfredsstillende kamp og web-svinging

Ulemper

• - En veldig kort opplevelse
  • - Bare én oppdragstråd
DAGENS BESTE TILBUD $49,20 på Walmart $49,99 på Best Buy $49,99 hos Amazon

Jeg er litt i konflikt med Miles Morales sin PS5-debut. Den er flott, ser utrolig ut og pakker inn en tilfredsstillende historie på sin korte tid – men den er kort, til det punktet at det å plassere den foran og i midten av PS5-lanseringsserien føles litt... uærlig. Til tross for alt det visuelle opptoget og den genuine gleden ved å se Miles gå opp som en karakter, er det ingen komme unna det faktum at du sannsynligvis vil se studiepoengene rulle før de andre lanseringsspillene dine er ferdige å laste ned. Det er ikke noe galt med det, åpenbart - jeg er helt for korte spill - bare vær forberedt på å se hovedkampanjen gjennom om et par kvelder. Det er åpenbart litt lenger hvis du tar på deg flere sideaktiviteter, men likevel er det dager med innhold her i beste fall, ikke uker. Og mens Sony justerte det med andre frittstående utvidelser som The Last of Us' Left Behind og Uncharted's Lost Legacy, har dette en mye mer DLC-følelse i sammenligning; en utvidelse av det originale spillet, snarere enn en følgesvenn.

Store ting

Det er imidlertid bra, la meg gjøre det klart, i tillegg til en flott demonstrasjon av hva PS5 kan gjøre. Allerede før handlingen starter, introduserer introen – med Miles på en t-bane – de nye DualSense-haptikkene med en 'hellig dritt som faktisk føles som et tog!' øyeblikk. Gjennom hele spillet popper puten fysisk og sprekker med Miles' elektriske Venom-evner, og gjenskaper mange gjenkjennelige opplevelser gjennom en slags vibrasjonsvoodoo. Lastetidene, eller mangelen på, er også fantastiske. Enten du reiser raskt over kartet, eller forlater et interiør for å gå ut, er det øyeblikkelig, og den eneste merkbare forsinkelsen er den andre eller to det tar å starte fra PS5-menyen. Det ser også utrolig ut, og gjenskaper et snødekt New York på et nesten fotorealistisk nivå. Det er øyeblikk i siste halvdel av spillet, når milde bølger setter inn og fjerne bygninger forsvinner inn i været, der det eneste som gir det bort som et spill er den lille fyren som svinger forbi i en onesie.

Spider-Man Miles Morales

(Bildekreditt: Sony)

Den lille fyren, Miles, er også en flott karakter: han er naiv, men ivrig, desperat etter å leve opp til tittelen sin, men plaget med selvtillit og spørsmål. Han har allerede evnene sine, men han lærer fortsatt tauene, samtidig som han føler seg fram både som ung voksen og ny superhelt. Farens nylige død er like livsforandrende som hans nye Spider-liv, og det er en flott 'historie så langt' i starten som omformer det originale 2018-spillet helt fra Miles perspektiv - fokuset er åpenbart sterkt på tapet hans. , med Petes historie som en sidefelt som leder inn i hvordan han ble en ny Spider-Man.

Overmenneske

Gjennomgående er fokus på den menneskelige delen av 'overmenneske'. Det originale spillet gjorde en god jobb med å bruke Peters forhold til å legge til litt hjerte og følelsesmessig vekt når historien trengte det. Her handler det om et barn som takler livet sitt, som superhelter bare er en del av. Åpningen legger stor vekt på fellesskap og familie, og gjør hans ansvar, relasjoner og håp utenfor Spider-Man tydelig - sistnevnte bare en ting til han må forholde seg til. Den gjør en god jobb med å formidle presset til ungdom: den uerfarne overbelastningen fra å oppleve alt for første gang og føle at alt må håndteres eller det er en katastrofe. Å være ung kan være mye å ta inn over seg i de beste tider, og dette kanaliserer på en eller annen måte det på en troverdig måte, selv om det handler om et barn fra Brooklyn som kan holde seg til vegger. Full ære til skuespilleren Nadji Jeter her, som ga stemmen, ansiktet og mocapen, som er utmerket som Miles, og skapte en karakter full av entusiasme og sjarm mens han navigerer i håp og frykt for fremtiden.

Miles' liv som superhelt utspiller seg på en lignende måte som Peter Parkers, med en by å beskytte og forbrytelser å bekjempe. Igjen, som i forrige kamp, ​​er det bare en spennende frihet å slippe løs med disse kreftene. Å dykke fra en skyskraper for å svinge i siste mulige minutt mens gatelyder skynder seg for å møte, blir du aldri gammel. Selv her kommer Miles karakter gjennom, med nydelige animasjoner når han av og til svirrer gjennom luften eller overbalanserer når han lander, og viser hvor ny han fortsatt er i alt.

Spider-man miles moral

(Bildekreditt: Sony)

Combat er den eneste mekanikeren som virkelig er overhalt, med Miles' nye Venom-krefter som lar ham slippe løs sprutende bakkepounds med effektområde, eller avstand som dekker knitrende streker som kan skyte fiender opp i luften. Det er en rytme som bygger rundt lading og frigjøring av evnen til maksimal effekt. Det er også taktisk, med motstandere som bruker utstyr som bare kan deaktiveres eller ødelegges av Venom-angrep. Den nye evnen til å bli usynlig er også morsom, men føles underutforsket i et spill med en allerede tung stealth-vekt. Du tilbringer mye av tiden usett som den er, og hopper mellom høye steder på å lete etter takedowns, så ideen om stealth camo føles aldri meningsfullt brukt som mekaniker.

Kampsjans

Like hyggelig og tilfredsstillende som kampen er, understreker den også hvor kort spillet er. Ferdighetstreet er lett og mangler noen reelle spillskiftende oppgraderinger mens det bare er fire dingser. De er alle morsomme og funksjonelle, men fanger aldri improvisasjonsmagien til ting som det siste spillets turminer eller nettbomber. Kortheten til historien betyr også at det noen ganger føles som om du låser opp ting raskere enn din evne til å mestre kombinasjonene og alternativene. Selv når jeg jakter på gatekriminalitet og sideutfordringer, tror jeg ikke at jeg virkelig fikk en fullstendig følelse for noen evner og samspill før nesten slutten, siden det ikke er nok å øve med med mindre du kjører gjentakbare mål på nytt.

Det er egentlig ikke noen sidemisjonstråder heller. Det er én hovedhistorie, noen fiendebaser å rydde ut av, ting å samle inn, gjentatte gateforbrytelser og litt strukturerte engangshendelser som å slå isen av en kran for å stoppe den fra å falle eller finne en stjålet bil. Det er noen få sideoppdrag, men de er for det meste enkelttreff som låses opp av historiens fremdrift – ikke fordi de er relatert til det som skjer, men mer for å fjerne ting og få dem til å vare til slutten.

spider-man miles moral

(Bildekreditt: Sony)

Hovedhistorien teller i det minste hvilken tid den har, og det er imponerende hvor mye den pakker en spillfølelse i full størrelse inn i en knapt tosifret kjøretid. Det er noen gode settstykker og enda bedre narrative øyeblikk. En av mine tidlige bekymringer var at alt gikk for fort til at du virkelig brydde deg mye om karakterene, men det fjerner det. Når spillet vil at du virkelig skal føle noe, treffer det alle de riktige knappene, og jeg ble oppriktig påvirket av slutten på mer enn ett nivå. Det er også et øyeblikk som veldig tydelig prøver å være PlayStations versjon av 'Leap of faith' fra Into the Spider-Verse. Det er ikke ganske like bra, men det er helt greit! bølge av spenning når musikken og stemningen passer perfekt sammen. Den avslutter også crescendoet med deg sømløst i kontroll, og svever over byen som fortsatt surrer fra oppbyggingen.

Totalt sett har det vært en merkelig en å anmelde. Jeg likte det veldig godt, men kortheten føles som noe å advare deg om gitt at dette presenteres som en lanseringstittel. Selv om du forventet et lite 'fullt' spill, er dette mindre. Den spiller som en flott DLC, fordi den er flott og også tydelig DLC, snarere enn en frittstående utvidelse. Ting som Left Behind og Lost Legacy fungerte fordi de var lineære og ga utvikleren presis kontroll over tempoet og kraften til en enkelt historie som varte i noen timer. Her har du en flott historie, men en som foregår i en enorm åpen verden med lite annet overdrevent meningsfullt å fylle den. Historien, karakterene og handlingen er alle morsomme, men hvis du pakket ut den skinnende nye PS5-en din fredag ​​kveld og satte deg til rette for å spille dette over helgen, ville du sannsynligvis nå 'samle samleobjekter fordi det er alt som er igjen' før Mandagen kom.

Marvel's Spider-Man: Miles... PS4-tilbud 106 Walmart-kundeanmeldelser 6 tilbud tilgjengelig Amazon Prime $49,99 Utsikt Dell $49,99 Utsikt Walmart $55 Utsikt Amazon Prime $64,99 Utsikt Vis flere tilbud Vi sjekker over 250 millioner produkter hver dag for de beste prisene drevet av Dommen 4

4 av 5

Spider-Man: Miles Morales

Mer informasjon