Borderlands 3-anmeldelse: 'En godbit for fanservice av et Borderlands-spill'

Innholdsrik kampanje av eksepsjonell variasjon

Ulemper

• -

Irritable antagonister

• -

Optimaliseringsproblemer på tvers av PC og konsoll

Jeg telte antall våpen jeg brukte i løpet av tiden Borderlands 3 kampanje. Seriøst, jeg holdt oversikt med en teller og alt. Totalen, så langt, har kommet til 223. Ikke helt i bazillions-territoriet, altså, men jeg må ha solgt, kastet eller ignorert tusenvis av flere i løpet av min tid med Gearbox sin siste hvelvjakt, og jeg har knapt engang skrapet opp. overflaten av dets ambisiøse sluttspill.

Av disse 223 skytevåpnene var minst to dusin tobente, en håndfull ropte av fysisk smerte med jevne mellomrom, og jeg er ganske sikker på at ett av dem inneholdt den hevngjerrige sjelen til en rasende Cthulhu-gud. Poenget jeg prøver å få frem her er at Borderlands 3 egentlig er Borderlands XXL; ikke bare mer av det samme (selv om det absolutt er sant på overflatenivå), men en sukkerrush-indusert feberdrøm om Borderlands største utskeielser som plyndreskytter.

For noen vil den beskrivelsen alene være en umiddelbar avstenging. Men for de, som meg, som har jaktet hvelv siden 2009, er Borderlands 3 som manna fra himmelen, og det beste er at det smaker akkurat så godt som du husker.

Hvelvjakt skrift stort

(Bildekreditt: Girkasse)

Satt flere år etter hendelsene i Borderlands 2, kaster Gearbox ikke bort tid på å kaste spillere rett tilbake til den pågående sagaen, noe som gir lite plass for nykommere å fange opp i historien så langt. Du spiller som en av fire nye Vault Hunters som, av grunner avslørt i en annen av Gearbox sine vakkert koreograferte åpningsfilmer, leder kampen mot Pandoras siste svøpe; The Children of the Vault, en fanatisk kult av banditter og lovløse ledet av de skurke Calypso-tvillingene.

'Girkasse kan gjøres med Handsome Jack, men Calypsos viser seg å være langt fra en verdig erstatning.'

Denne gangen er handlingen imidlertid ikke bare begrenset til planeten Pandora, siden Borderlands 3 retter blikket mot stjernene for en søken av større proporsjoner. Dette kosmiske omfanget lar ikke bare historien øke innsatsen i fortellingen, men gir Gearbox carte blanche når det gjelder å tilby nye soner for spillere å utforske. Mens Pandora har sin rimelige andel av snødekte tundraer og lava-gjennomvåte huler for å komplettere planetens enorme strekninger med tørre ødemarker, frakter Borderlands 3 våre Vault Hunters til jungeltropene, nyfuturistiske bylandskap og utover, med hver nye planet som representerer en helt distinkt sandkasse med sin egen personlighet.

Borderlands 3s nye romskipknutepunkt Sanctuary 3, til tross for at det er latterlig vanskelig å navigere, gir også et perfekt pusterom fra handlingen på land; lar deg tilpasse hovedkvarteret ditt med trofeer og dekorasjoner, skjerpe øynene dine på treningsområdet, eller bare komme deg tilbake med Borderlands' stadig voksende liste over vennlige fjes og NPC-er. Selv selve prosessen med spillets klodehopping-traversalsystem, der du starter opp en ny destinasjon fra Sanctuarys kontrollrom og ser skipet slå inn i lyshastighet før neste planet dukker opp, gir Borderlands 3 en følelse av skala som vi har aldri helt sett fra franchisen før.

(Bildekreditt: Girkasse)

Når det er sagt, som de fleste former for kaos (masse, kriminell osv.), forblir Borderlands 3 en ervervet smak. Og med ervervet smak mener jeg det fullstendige fraværet av det, for Borderlands har egentlig aldri hatt noen. Jada, det har gått videre fra dagene med Slag barrels, Midgets og 'Girlfriend mode', men dette er fortsatt et spill som ikke er redd for mer enn noen få pikkvitser og skatologiske punchlines med hyppige intervaller. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, spesielt hvis du er en vanlig beskytter av laveste fellesnevner selv, men det er likevel noe å huske på før du går inn.

Anthony Burch, som ga serien sin helt spesielle tørr humor som Lead Writer på Borderlands 2, forlot Gearbox lenge før studioet begynte arbeidet med denne oppfølgeren, men det nye forfatterteamet gjør en anstendig jobb med å fortsette i tradisjonen hans. Vitsene kommer tykt og raskt, og selv om de ikke alltid treffer sitt preg, er den rene frekvensen av one-liners, slapstick gags og ikke-så-subtile popkulturreferanser – som alle er tredd så tett inn i spillingen som mye narrativet – sikrer at du vil le sammen med Borderlands 3 mer enn noe annet du har spilt i år.

Innimellom kapringene treffer historien også hardt der den skal. I likhet med Tales from the Borderlands og Borderlands 2, sniker Gearbox's threequel en rekke emosjonelle velter inn i de komiske frivolitetene uten forvarsel, og de er desto mer virkningsfulle for det. Riktignok kommer ingen til å vurdere Borderlands 3 for sin fortelling når Game of the Year Award diskusjoner i desember, men – alt sagt – denne oppfølgeren lukker trygt og respektfullt bøkene om et tiår gammelt kapittel av Pandora, alt mens den baner vei for flere Vault Hunting-eventyr kommer.

(Bildekreditt: Girkasse)

Historiens eneste virkelige skavank er skurkene Troy og Tyreen, hvis streamer som ble kultledere schtick ikke er halvparten så morsom eller smart som Gearbox ser ut til å tro den er. Paret begynner å male gir fra det første øyeblikket de skriker «Like, abonner og adlyd» gjennom intercom, og jeg var glad for å se dem distansert fra mye av hendelsene som førte til historiens store klimaks. Girkasse kan gjøres med Handsome Jack, men Calypsos viser seg å være langt fra en verdig erstatning.

Våpen til leie

Tidligere Borderlands-titler byttet ofte substans for størrelse, der det store antallet og variasjonen av våpen var mer enn nok til å veie opp for den lette, men gjennomgripende følelsen av vektløshet som smakte kamp. Det er endret med Borderlands 3, som nå surrer og snapper med det samme nivået av haptisk tilbakemelding som du forventer fra ethvert AAA-skytespill, og som sementerer Gearbox som en sann mester i kunsten og vitenskapen om virtuell våpenhåndtering.

Ting brummer ikke bare jevnt under panseret til Borderlands 3 – hele bilen har også blitt pimpet ut. Mange våpen er nå utstyrt med alternative ildmoduser, for eksempel enten det er en snikskytterrifle utstyrt med en underhåndshagle eller en pistol som kan spy ut mikromissiler ved å trykke på en knapp, mens parkour-mekanikk som hvelving og gliding øker hastigheten og komplisere rytmen til kamp og traversering. Dette, på toppen av Borderlands 3s ødeleggebare miljøer og smartere AI-motstandere, betyr at du ikke lenger trenger å chees deg gjennom en tøff kamp, ​​men heldigvis betyr våre fire nye hvelvjegere – noen av de mest komplekse og tilfredsstillende klassene serien har hatt til dags dato – du trenger ikke engang å prøve.

(Bildekreditt: Girkasse)

Les mer

(Bildekreditt: Girkasse)

Borderlands 3 Skiftkoder : Hver aktiv Golden Key for å låse opp Golden Chest på Sanctuary for gratis tyvegods

Zane, den operative, er den minst interessante av gjengen, spesielt ettersom alle hans Action Skills har blitt løftet nesten engros fra tidligere spill, men det samme kan ikke sies for Amara, Moze og FL4K, som alle bringer noe nytt for Borderlands' frenetiske brannkamper. Nye Augment-grener på hver Vault Hunters progresjonstre strekker ut parametrene for selvuttrykk gjennom kamp, ​​mens den mye etterspurte muligheten til å bytte mellom Action Skills på flukt betyr at du ikke lenger er trukket inn i en bestemt underklasse for en hel gjennomspilling.

Selv om jeg skulle ønske at Gearbox ville konsentrere seg om roller som løsrive seg mer radikalt fra deres DPS-arketyper (jeg har fortsatt håp om healerklasse DLC), betyr det faktum at jeg nå kan jakte sammen med dyrekamerater som FL4K eller tilpasse en ridebar mekanikk med Moze mer enn nok leker å leke med både for kampanjen og den sluttspillfokuserte True Vault Hunter-modusen.

For tidlige brukere kommer imidlertid alle disse gode nyhetene med noen forbehold. Faktum er at Borderlands 3 er litt av et teknisk rot for øyeblikket, med forsinket teksturinnlasting, reduserte bildefrekvenser og et laggy brukergrensesnitt, som alt forverres når du spiller på PC eller i delt skjermmodus . Gearbox har lovet en rekke oppdateringer for å fikse disse problemene i løpet av de kommende ukene, men de er vanskelige å unngå akkurat nå, og etterlater en merkbar lyte på en ellers eksepsjonelt polert erfaren.

(Bildekreditt: 2K Games)

Når det gjelder byttet ... vel, du har allerede hørt om cthulhu-pistolen. Det store antallet og variasjonen av våpen som er tilgjengelig er – som alltid – svimlende, men det mest latterlige er at hvert nytt tillegg til Vault Hunters arsenal er like robust og hyggelig å bruke som sist.

Jeg er en spesiell fan av de håndlagde våpnene som ble droppet av forskjellige sjefer gjennom Borderlands 3s hovedkampanje, hver og en inspirert direkte av karakteren selv, noe som gir en unik følelse av belønning og motivasjon til å beseire hver enkelt. Separate tyvestrømmer for hver spiller i samarbeidsøkter betyr også at du ikke lenger vil konkurrere med andre Vault Hunters om det beste våpenet, selv om denne funksjonen alltid kan slås av når som helst hvis du føler deg mer konkurransedyktig.

På mange måter føles Borderlands 3 som å bli kjent med en gammel barndomsvenn etter år med radiostille. De er eldre og smartere, og ser litt annerledes ut enn hvordan du husker, men ikke mindre umodne. Mer av Borderlands 3 har forblitt det samme enn det som har endret seg, men det har ingenting å gjøre med mangel på ambisjoner fra Gearbox sin side.

Dette er et spill som vet nøyaktig hva det er og hvem det er for, og bygger smart videre på det som kom før uten å gå på akkord med seriens kjerneidentitet. Jeg skulle ønske Borderlands 3s skurker hadde vært like underholdende og godt laget som resten av spillet, men å tåle deres irriterende influencer-imitasjoner er en liten pris å betale for å nyte Gearbox sin berusende cocktail av perfekt organisert kaos.

Dommen 4

4 av 5

Borderlands 3