Alien: Covenant-anmeldelse: 'Aggressivt blodig og høyt antall kropper ... men sjelden skremmende'

Vår dom

Skarpere, slemmere og kjøttfullere enn Prometheus, Covenants svake narrative drivkraft stopper de brutale gode intensjonene.

GamesRadar+ dom

DAGENS BESTE TILBUD $9,22 hos Amazon $9,99 hos Amazon $26,28 hos Amazon

HR Gigers originale Alien-design inneholdt en hvit, menneskelig hodeskalle under en gjennomsiktig eksoskjelettkuppel. Det er knapt merkbart i den første filmen på grunn av måten skapningen er opplyst på, og har for lenge siden falt ut av visuell kanon. Det er en merkelig ting å se nå, en skapning både mer og mindre fremmed enn den vi kjenner, uenig fanget mellom identiteter og usikker på hva den er. En kjent silhuett som maskerer noe som til slutt ikke føles riktig. Jeg har tenkt mye på den Alien siden jeg så Covenant.

Til å begynne med ser det ut til å gjøre en nesten feilfri jobb med å reetablere tonen og teksturen til seriens unike undergangsladede, industrigotiske univers, og Alien: Covenant setter raskt ut en veldig fristende stall. Stark, kompromissløs, hardbarket og stort sett levert med behagelig underspilt grus, gjør filmens åpning en overbevisende og veldig bevisst jobb med å rense det skinnende, tomløse sci-fi-overskuddet til Prometheus til fordel for noe som er totalt skitnere, mer jordet og menneskelig. . Det hjelper at liberal hentydning er gjort til Jerry Goldsmiths originale Alien-partitur, selvfølgelig, men ettersom desorienterende hendelser konspirerer for å sende mannskapet på koloniskipet Covenant ut av kurs, spredningen av flinke visuelle nikk, artige kontinuitetshentydninger, og fremfor alt, ren føle , skape en svært overbevisende følelse av hjemkomst.

Til syvende og sist er alt røyk og speil. I løpet av Covenants spilletid går filmen over i en stadig mer sløv serie av mekaniske fan-service-rop som til slutt knuser fordypningen de i utgangspunktet laget. En mann i en monsterdrakt snarere enn den virkelige varen, inntrykket bare hudløst. Men under filmens oppsiktsvekkende åpningssalve, som leder inn i dens krigførende ubehagelige første akt, er det en veldig overbevisende etterligning.

Ved ankomst til den planetariske hovedsettingen ser det ut til at Alien: Covenant avslører enda modigere og eklere hensikter. Ved å undersøke opprinnelsen til en mystisk, tilsynelatende menneskelig sending (hvor kilden vil være tydelig for seere av filmens forgjenger), finner skipets bortefest en verden frodig med vegetasjon, men tilsynelatende ufruktbar for alt annet liv. Et sted som er utsmykket med den typen overgripende landskapsskjønnhet som bare Ridley Scott kan ramme inn, men dekket av en kald, unevnelig feil. Naturligvis går ekspedisjonen til slutt veldig galt, noe som resulterer i filmens mest spennende, sjokkerende sekvens; en utmattende, utvidet, panikkfylt introduksjon til planetens dyreliv som, mens den gjenspeiler seriens tradisjonelle, brutalistiske kroppsskrekk, flytter tonen mot noe mye mer ondsinnet. Her, som ved flere anledninger, leker Covenant med den visuelle grammatikken til Alien, men snakker med en annen stemme. En mye sintere, mer aggressiv, mer truende. En som definitivt vekker oppmerksomhet.

Når adrenalinet tar slutt, begynner imidlertid filmen å løse seg opp, etter å ha forvirret seg selv til en stupor med sitt livlige, tidlige angrep. Innledende fokus tilsynelatende brukt, begynner det å flagge, forvirre og miste retning. Og det kommer seg aldri.

Når Covenant-teamet tar kontakt med David – android-overlevende av Prometheus, nå fullstendig reparert av kompanjongen Elizabeth Shaw – starter filmens hovedplot teoretisk. Men det gjør det ikke. For her løper vi hodestups inn i Alien: Covenants maskinrom med problemer. Til tross for det spennende, tidlige løftet om noen spennende og påvirkende vevde nye temaer, blir det raskt klart at filmen faktisk ikke har et plot. Den har heller ikke merkbare karakterer. Heller ikke en ekte hovedperson.

Dramatisk er hovedfokuset på David og nykommeren Walter (begge spilt av Michael Fassbender). Tvillingdroider av forskjellige generasjoner, de har et umiddelbart, instinktivt brorskap mellom seg, sammen med mye filosofisk konflikt. Walter er fornøyd med lojal slaveri, mens hans doppelanger har dyrket en større følelse av individualitet og formål i årene siden han grunnla sitt nye hjem. Men forskjellene deres dempes av det faktum at ved møtet har begge endelig sluttet å være effektivt, umistelig alene.

Det er kraftig, ubehagelig materiale å hente fra her, og Covenant opptrer i utgangspunktet med stor iver. I en stille, foruroligende intim «bli kjent med deg»-scene mellom de to, ebber Fassbenders overbevisende distinkte forestillinger ut i en frem-og-tilbake av utforskning og dominans, mens det grelle miljøet og den subtile helvetesaktige fargepaletten forsterker ubehaget. Men så, i likhet med alle Covenants mest interessante elementer, er den kastet ut av filmen for tidlig, og ytterligere hemmet av et par feilvurderte, utilsiktet morsomme replikker som kommer til å bli memer i løpet av timer etter filmens åpning.

Dette temaet om avbrutt potensial kjennetegner den ustabile tempoet og den frakoblede strukturen i Covenants lange, utstrakte midtakt. Mens den tilbyr flere potensielle temaer, historietråder og karakterreiser, virker filmen aldri sikker på hva som er mest interessant, og spiller derfor et frenetisk spill Whack-a-Mole med dem alle, og klarer ikke å utforske noen effektivt. Uten klare roller blir rollebesetningen raskt utskiftbare (androider til side); de få med løst definert formål eller personlighet som skiller seg ut bare fordi resten ikke har noen. Til tross for all hennes påståtte hovedpersonstatus, er Katherine Waterstons Daniels egentlig ikke noe slikt, hennes tragiske bakhistorie er glemt så snart den har gjort sitt obligatoriske stikk for sympati, akkurat som hun selv blander seg inn i ensemblet inntil hun brått blir bedt om å bli Designated Badass under filmens klimascener. Waterstons ytelse er solid, men gitt så lite å gjøre, er karakteren hennes blottet for noen form for bue. Når hun til slutt trapper opp, er hun – omtrent som Ripleys klone i Resurrection sammenlignet med den virkelige varen – en falsk konstruert insta-helt i stedet for en som er vokst opp fra en meningsfull reise.

Der historie, karakter, konsekvens og kausalitet bør flettes sammen med berusende, foruroligende temaer, får vi ganske enkelt en rekke usammenhengende hendelser, avsløringer og vendinger på jakt etter et plot. Vridninger så forenklet åpenbare, tankene – til tross for oppfinnsomheten som kreves for å få dem til å fungere – at de nesten avviser begrepet. Og når de store narrative bombene faller, slår de feil. Ikke undervurder utsagnet når jeg forteller deg at Covenants singel, store tillegg til Alien-kanonen kommer til å starte en jævla kontrovers. Akkurat nå føles det helt på bekostning av monsterets tradisjonelle kraft og mystikk, og vil sannsynligvis kreve enda større narrativ gymnastikk på tvers av senere filmer for å forene med eksisterende kanon.

Hvis det virker rart at jeg ikke har diskutert disse titulære monstrene mye ennå, er det fordi filmen ikke virker så veldig opptatt av dem heller. Mens historieideene truer med å avdekke det gåtefulle beistets vitale essens, er Covenants kanskje største forbrytelse den kjærlighetsløse, saklige måten den presenterer skapningene på når de dukker opp. Selv om det er klokt å holde xenomorfen utenfor skjermen i store deler av filmen, ved å unnlate å gi dens utseende noen reell vekt – et kombinert resultat av scattershot-historie og karakterisering, med forhastet skrekk-regi – fører dette fraværet ikke til det illevarslende, paranoide. frykter det burde, men snarere en enkel mangel på tilstedeværelse. Disse er monstre i form og funksjon, men blir sjelden behandlet som effektive psykologiske skrekk. Pakten kan være aggressivt blodig og høy av kroppsantallet, men det er sjelden skremmende.

Så når den lange, flate (men merkelig ujevne) midtakten til slutt gir plass til bombastisk handling - ved hjelp av en skurrende overdreven sekvens med tone og koreografi som passer mer til den grøssere slutten av Marvel Cinematic Universe - føles det ikke som de desperate, skurrende kamp for overlevelse mellom arter, men et visuelt imponerende, men følelsesmessig tomt adrenalinskudd, levert ganske enkelt for å skyve filmen over målstreken. Og med den dødballen som raskt gir etter for et annet, lidenskapelig tempo, sett-det-før-klimaks (der bisarre nok ingen andre enn romvesenet noen gang føler seg i fare), vil den utholdende mangelen på spenning rundt udyret sannsynligvis ha du mentalt sjekke ut før slutten.

Alien: Covenant er altså en dypt frustrerende film. Lover atmosfæren og fokuset som kjennetegner serien på sitt beste – og for en tid, leverer med rå kraft – tjener den til syvende og sist mye av det motsatte, og utmåler kjerneelementene i historie, karakter, drama og skrekk bare i anfall. og starter. Det er snev av intriger her, men ved å fylle opp en full, to-timers kjøretid med lite mer enn eksposisjonelle erter, blir den ultimate opplevelsen liten og ute av stand til å tilfredsstille. Et helt annet, mer interessant rot enn Prometheus da, men et rot likevel.

Ønsker du å gå dypere inn på Alien: Covenant? Her er åtte store historiespørsmål Jeg hadde etter å ha sett den.

DAGENS BESTE TILBUD $9,22 hos Amazon $9,99 hos Amazon $26,28 hos Amazon Dommen 3

3 av 5