Summon Night: Twin Age anmeldelse

• -

Blir kjedelig

• -

Historien er ikke spesielt unik

• -

Venner kan være dumme

Se om du har spilt denne: det er et rollespill med kamper i sanntid og en ovenfra og ned, litt vinklet utsikt. Du slenger deg rundt i det ene fangehullet etter det andre, vekselvis hacker skurkene i småbiter med håndholdte våpen eller bare slår dem med elementær magi som ild, is og lignende. Selvfølgelig høres det kjent ut. På overflaten ligner Summon Night: Twin Age mye dusinvis av andre spill - spesifikt bokstavelig talt alle action-RPG fra den originale Zelda til Diablo. Men det betyr ikke at det ikke er verdt et spill.

Nøkkelelementet i action-rollespillene – nemlig å velte seg fra punkt A til punkt B og slakte alle levende ting du møter på folkemord – er her i full effekt. Men Summon Night: Twin Age kjenner noen uvanlige triks.

Du kontrollerer ikke én, men to karakterer samtidig: den magre, sverdslyngende Aldo og den mer jomfruelige tryllekasteren Reiha, og kan bytte fra den ene til den andre etter eget ønske. Og du utfører angrepene dine ved å trykke, kutte og virvle pekepennen rundt DS-berøringsskjermen. Det er litt mer aktivt enn det typiske kampsystemet og holder seg friskt lenger. Det er også flere karakterer som vil følge deg fra tid til annen, selv om du ikke får direkte kontroll over dem, og kortvarige monstre du kan tilkalle for å gjøre dine hjerneslag på slagmarken.

Det er noen positive og negative sider ved dette kampsystemet. For eksempel fungerer en tilpassbar ramme som løper langs skjermens kanter nesten som en rullegardinmeny, så det er bare å trykke på ikonet for våpenet eller trolldommen du vil bruke, for å bytte til det. Det er bra. Å prøve å berøre en alliert for å helbrede ham - men å mislykkes fordi det er så mange skurker som flokker seg rundt deg, kan faktisk ikke legge pennen på ham - er dårlig.

Hvis du fortsetter den tanken, er det bra å ha en av dine datastyrte venner som faktisk gjør ting for å hjelpe deg. Å se dem bli sittende fast i en døråpning eller stirre på en vegg, selv om det er mer sjeldent, er dårlig. Men totalt sett overvelder det gode: Du kan lage nye våpen, rustninger og gjenstander; de ekstra karakterene og beistene som kan tilkalles er kule, og det er en enorm haug med tilleggsferdigheter hver karakter kan lære seg når de går opp i nivå. Hvert spill bør ha dette nivået av tilpasning.

Historien spinner en fortelling om mennesker og ikke-mennesker som slåss om hvordan de skal behandle glødende, ildfluelignende 'ånder' som driver verden. Disse åndene ser ut til å eksistere spontant som en del av naturen, og de går nå tilsynelatende på spill av en eller annen grunn mannskapet ditt søker å oppdage. Det er nok til å holde deg interessert selv om det ikke er helt Gone with the Wind. Og grafikken er faktisk ganske fin - som i, den er høflig fargerik, kunstnerisk tiltalende og ofte søte, om ikke alltid teknologisk imponerende.

Summon Night: Twin Age kommer ikke til å sette verden i brann. Men hvis verden tilfeldigvis allerede brenner, kan det hende du blir distrahert nok av dette spillet til at du ikke vil legge merke til flammene før hunden din kommer skallet og ulmende. Og hvem liker ikke pølser?

Beklager for det. Men ja - prøv dette spillet.

Mer informasjon

SjangerRollespill